Syysretkellä Liettuassa 23.-29.9.2013

Maanantai 23.9.2013

Lähdimme illalla klo 16:30 Tallinkin lautalla kohti Tallinnaa. Laivalla nautittiin ateria. Satamaan saavuttua suunnattiin Haeskaan, jonne saavuttiin klo 20 ja majoituttiin Haeska Manor -hotelliin.

Tiistai 24.9.2013

Aamulla menimme klo 7 Haeskan lintutorniin pariksi tunniksi. Valkoposkihanhia oli pyöri alueella vähintään toistakymmentätuhatta yksilöä. Kurkia toista tuhatta. Vesilintujakin runsaasti. Parin tunnin katselun ja kuvaamisen jälkeen siirryimme hotelliin aamiaiselle.

Hieman ennen klo 10 aloitimme ajomatkan kohti Liettuaa. Pysähdyksiä suoritettiin Latvian rannikolla, Riikan lähistöllä lounaalla ja kahvilla Liettuan puolella. Neringan lautalla pääsimme klo 19:10 Kynnään puolelle. Kristeriltä saadun opastuksen jälkeen pääsimme perille Nidan majapaikkaan Inkaro Kaimakseen klo 20 jälkeen. Illalla käytiin vielä ostoksilla ja syömässä.

Keskiviikko 25.9.2013

Aamulla menimme klo 8 läheiselle “aurinkokellomäelle” hiekkadyynien huipulle Kristerin kanssa muuttoa seuraamaan. Maisemat olivat hienoja ja muutto ainakin suomalaisittain hyvin vilkasta. Pikkulintuja, erityisesti peippoja, muutti jatkuvasti, seassa mm. kangaskiuruja. Vähitellen alkoi myös hanhia (metsä- ja tundrahanhia), kyyhkyjä ja kurkia muuttaa mukavina parvina. Pedoista edustettuina olivat lähinnä varpushaukat.

Muutaman tunnin staijauksen ja parin sadekuuron jälkeen kävimme kahvilla ja aamiaisella kylässä, jonka jälkeen palasimme dyynien huipulle vielä pariksi tunniksi. Klo 14:30 jälkeen siirryimme Nidan rantaan, jossa Krister opasti meidät aroharmaalokin määrityksen saloihin. Päivän päätteeksi kiertelimme vielä kävellen kylän rantoja.

Illalla käytiin jälleen syömässä ja kaupassa.

Torstai 26.9.2013

Aamulla menimme Kynnään länsirannalle vajaaksi pariksi tunniksi aamumuuttoa ja merilintuja katsomaan. Sää oli vaihteleva, merelle ei ollut muuttoa juuri lainkaan, mutta rantaviivaa pitkin muutti jatkuvasi isohkoja peippoparvia.

Rannalta siirryimme vielä noin tunniksi dyynien huipulle muuttoa katsomaan. Kovat sateet saivat meidät kuitenkin siirtymään alas kylälle majoituspaikkaa siivoamaan ja tavaroita pakkaamaan. Klo 12 lähdimme ajamaan kohti Juodkrantea.

Juodkrantessa kiersimme Kristerin kanssa läheisin puupuiston ja rannan pihapiirejä sekä ruovikon reunaa. Havaintoja kertyi todella mukavasti mm.: tammitikka (ensin vain ääni ja myöhemmin vielä atrapin avulla nähty), pähkinänakkeli, nokkavarpunen sekä hienosti kuultu ja nähty tulipäähippiäinen ja lopuksi vielä luhtakana.

Kävelyn jälkeen nautimme Kristerin vaimon herkullisesta tattipiirakasta ja punaviinitarjoilusta ennen piipahdusta läheiseen merimetsometsään.

Kynnäältä poistuimme klo 16 jälkeen lautalla ja ajoimme suoraan seuraavaan majoituspaikkaan Kintain kala-altaille, jossa nautittiin illallinen.

Perjantai 27.9.2013

Aamulla vierailimme Ventes Ragas:in lintuasemalla, jossa seurasimme hetken valtavilla “fälloilla” tapahtuvaa rengastusta. Lyhyen kiertelyn jälkeen palasimme hotellille aamiaiselle.

Aamiaisen jälkeen kiertelimme lähialueiden kohteita, mutta kova tuuli ja jatkuvat sadekuurot estivät lintujen liikkumisen. Päiväkahvit nautimme Siluten kaupungissa, jonka jälkeen kävimme Rusne:n saarella, jonka rantaniityillä kuvasimme merihanhia ja jalohaikaroita. Illallisen nautimme erinomaisessa Sturmus kalaravintolassa.

Lauantai 28.9.2013

Aamulla suuntasimme Kintain altaiden kautta jälleen Ventes Ragaksen lintuasemalle, jossa katselimme jälleen tehokasta tiaisten rengastusta eilistä tyynemmässä säässä. Paluumatkalla hotelliin aamiaiselle pysähdyimme vielä paikallisen luontopolun alussa, jossa näimme lyhyellä kävelyllä hirven. Ennen aamiaselle menoa pysähdyimme vielä isojen kala-altaiden vieressä merikotkia kuvaamaan.

Aamiaisen jälkeen lähdimme klo 11 maissa ensin Kroku Lankan lintutornille, josta jatkoimme edelleen Siluten kaupunkiin eväitä ostamaan. Silutesta ajoimme suoraan Rusnen saarelle lintutornille kahdeksi ja puoleksi tunniksi. Hienolta paikalta kertyikin mukavasti havaintoja, mm.: 2 luhtakanaa, pussitiainen, valkoposkihanhi ja yli 500 muuttavaa kurkea.

Paluumatkalla kiersimme vielä Sausgalviain peltoja, jossa runsaasti kottaraisia. Kintaissa kävelimme aamulla löytämämme luontopolun päästä päähän (n. 2km) todella hienossa ja vaihtelevassa metsässä. Polun vieressä oli runsaasti villisikojen kaivantoja. Tammitikkoja havaittiin myös.

Ennen hotellille menoa kiertelimme vielä kala-altaita ilta-auringossa ja nähtiin vihdoin muutamia sirrejäkin (suo- ja lapinsirri). Illallinen nautittiin hotellin ravintolassa.

Sunnuntai 29.9.2013

Hotellin aulassa nautitun aamiaisen jälkeen aloitimme paluumatkan kohti Tallinnaa klo 7:40. Ajoimme ilman mainittavia pysähdyksiä Latvian puolelle, jossa pidettiin kahvitauko kovassa sateessa. Kunnollinen pysähdys tehtiin vasta rannalla vähän ennen Viron rajaa ja nähtiinkin mm. lapasotkia ja härkälintuja.

Viron puolella käytiin kahvilla Kablin lintuaseman vieressä sekä vierailtiin asemalla ja sen lähirannoilla. Rannoilla lepäili satoja pikkujoutsenia ja runsaasti vesilintuja. Kahlaajia mm. pari punakuiria. Rantapuissa liikkuin viitatiaisia. Matkalla Pärnuun kävimme vielä Häädemesten rannalla, jossa myös n. 300 pikkujoutsenta.

Lopuksi ajoimme Pärnuun illalliselle ja sieltä sitten edelleen myöhäisillan lautalle (klo 22:30) Tallinnaan. Kotona oltiinkin vsta klo 2 jälkeen …

This entry was posted in Linturetket. Bookmark the permalink.