Panormos, Kreeta, 20.-27.6.2010

Sunnuntai 20.6.

Lähdimme aamulla klo 8 Finmatkojen lomalennolla Kreetan Haniaan. Täysi ja tiiviisti pakattu lento laskeutui puolisen tuntia myöhässä Hanian Souda -kentälle pilvisessä ja tuulisessa säässä.

Kentältä saimme Budget-vuokraamolta Renault Megane Scenic -vuokra-auton, jolla lähdimme ajamaan n. 90 km matkaa Panormoksen kylään. Perille saavuimme hieman ennen klo 15 ja majapaikkamme (www.cretesummer.com) Panormoksen pienen kalastakylän reunalle osoittautui varsin hyvin varustelluksi ja siistiksi.

Tavaroiden purkamisen ja majoittumisen jälkeen suuntasimme illalla sää kirkastuttua läheiseen ravintolaan illalliselle. Kreikkalainen salaatti ja grilliateria maistui hyvin lentokonemuonien jälkeen.

Maanantai 21.6.

Aamu valkeni aurinkoisena ja tyynenä. Terassilla nautitun aamiaisen jälkeen suuntasimme tutustumaan noin 20 km päässä sijaitsevaan Rethymnon:in kaupunkiin. Kaupungista löytyikin suuri määrä edullisia ostospaikkoja, joten matkan ostostarpeet saatiin  nopeasti tyydytettyä ;-)

Rethymno

Rantaravintolassa nautitun maittavan lounaan jälkeen ajoimme läheisillä vuorilla sijaitsevaan Arkadi:n vanhaan luostariin, jossa oli mm. käyty raakoja taisteluita turkkilaisia vastaan v. 1866. Taistelujen jäljiltä oli eräässä puunrungossa edelleen näkyvissä ruostunut ammuksen pala. Itsenäisyyttä ajaneiden kreetalaisten ja turkkilaisten valloittajien taisteluista kertovia paikkoja oli saarella monessa muussakin paikassa.

Arkadi

Illalliselle kävelimme Panormoksen kylän rantaravintolaan, jossa nautimme hyvän aterian.

Tiistai 22.6.

Päivä valkeni hyvin tuulisena, joten aamiainen täytyi nauttia sisätiloissa. Aamutoimien jälkeen lähdimme ajamaan kohti Psiloritis-vuoren juurella sijaitsevaa Anogia:n kylää.

Tie oli varsin mutkikas ja paikallinen viitoituskulttuuri toi vielä omat haasteensa suunnistamiseen. Muutaman harhailun jälkeen löysimme kuitenkin perille kylään, joka ei kuitenkaan vaikuttanut erityisen viihtyisältä, joten jatkoimme edelleen ylös vuorille maisemia ihailemaan.

Panormos

Paluumatkalla nautimme yksinkertaisen, mutta runsaan lounaan pienessa kyläravintolassa.

Illallinen syötiin asunnolla.

Keskiviikko 23.6.

Tuuli jatkui edelleen kovana aamusta alkaen. Aamiaisen jälkeen suuntasimme kohti Heraklion:in kaupungin lähellä sijaitsevaa Knossoksen palatsia.

Saavuttuamme paikalle noin klo 10 aikaan paikalla oli runsaasti väkeä ja sisäänpääsyäkin piti jonottaa jonkin aikaa.

Palatsin alueella oli suoritettu runsaasti arkeologisia kaivauksia 1900-luvun alussa englantilaisen Sir Arthur Evansin johdolla. Kaivausten yhteydessä vanhaa pronssikautista palatsia oli myös yritetty rekonstruoida rakentamalla sitä osin uudestaan. Rekonstruointi perustui kuitenkin enemmän 1900-alun kuvitelmiin antiikin rakennuksista kuin varsinaiseen tietoon. Tuloksena olikin varsin erikoinen yhdistelmä vanhoja arkeologisia raunioita ja niiden päälle rakennettuja kuvitellun palatsin osia. Valitettavasti paikalla oli lisäksi jopa liiaksi turisteja, joten kokonaisuutena sinällään mielenkiintoinen kohde muistutti enemmän huvipuistoa.

Knossos

Knossoksesta ajoimme Heraklionon kaupungin kautta Agio Pelagia -nimiseen kauniiseen rantakylään syömään lounasta. Paluumatkalla poikkesimme vielä Balin rantakylässä ja sen yläpuolella olevassa kaunissa ja osin kunnostetussa Agio Ioannis -luostarissa.

Agio Ioannis

Illallisen söimme jälleen asunnolla.

Torstai 24.6.

Tuulinen sää jatkui edelleen ja lähdimme aamiaisen jälkeen saaren keskiosissa sijaitsevaan Amari-laaksoon, jonne ajettiin jo tutuksi tulleen Arkadi:n luostarin kautta.

Amari

Pian luostarin jälkeen avautuikin näkymä hienoon ja vehreään laaksoon Psiloritis-vuoren kupeessa. Ajoimme laakson itäistä reunaa mm. Thronos ja Fourfouras kylien kautta välillä pysähdellen aina saaren etelärannalle Agio Galini lomakaupunkiin asti. Etelärannikolla oli tuulensuojassa kaunista ja lämmintä, joten jatkoimme matkaa edelleen hienon ja jylhän Kourtaliotiko-solan kautta Prevelin niemen vieressä sijaitsevalla Palm Beach:lle.

Palm Beach, Preveli

Aivan rannalla asti emme käyneet, mutta ranta näytti hienolta ylhäältä katsottuna: joen uoman varrella kasvoi runsaasti palmuja ja niiden edessä aukeni hieno hiekkaranta. Samalta rannalta oli toisen maailmansodan aikana evakuoitu sukellusveneillä runsaasti liittoutuneiden sotilaita, joita Prevelin luostarin munkit olivat piilotelleet ja ylläpitäneet.

Palm Beach:lta ajoimme jälleen vuorten yli takaisin Rethymnon:in kaupunkiin syömään myöhäisen lounaan, jonka jälkeen illalla ei tarvittu enää salaattia enempää ruokaa.

Perjantai 25.6.

Perjantaina sää oli edelleen varsin tuulinen ja tällä kertaa myös pilvinen, joten suuntasimme tutustumaan lähikyliin ja niiden nähtävyyksiin.

Aluksi kävimme läheisessä Melidoni:n valtavassa tippukiviluolassa, jolla oli myös synkkä menneisyys turkkilaisten kanssa käytyjen kahakoiden yhteydessä. Luolaan oli aikoinaan surmattu useita satoja sinne miehittäjiä paenneita sivilejä.

Melodin luola

Seuraavaksi tutustuimme Margarites-kylään, jonka erikoisuutena oli keramiikan valmistus ja myynti. Lähes jokaisen talossa myytiin itse valmistettuja keramiikkaesineitä varsin edulliseen hintaan. Kylässä nautittujen maittavien kahvien jälkeen jatkoimme matkaa Eleftherna:n kylään.

Eleftherna:ssa oli runsaasti vanhoja arkeologisia nähtävyyksiä: mm. vanha bysanttilainen vahtitorni ja aikoinaan merkittävän roomalaiskaupungin rauniot.

Lauantai 26.6.

Tuuli oli vihdoin tyyntynyt ja uarinko paistoi kirkkaalta taivaalta, joten sää oli muuttunut jälleen tyypillisemmäksi Kreetan kesälle. Suuntasin jo aikaisin aamulla ylös Psiloritis-vuoren juurella yli 1000 metrin korkeudessa sijaitsevalle Nida:n tasangolle. Muut jäivät viettämään rantapäivää Panormokseen.

Tasanko oli todella upea paikka ylhäällä vuorten välissä ja kilometrien suuruisella aivan tasaisella alueella laidunsi valtavasti lampaita ja vuohia, joiden määkimistä ja kellojen kilkatusta kuului muuten täydellisessä hiljaisuudessa joka puolelta.

Nida Platan

Tasankoon tutustumisen jälkeen ajoin vielä hyvin kapeaa ja jyrkkää tietä ylös Skinakas-vuoren huipulle (1700 m), jossa sijaitsee tähtitieteellinen observatorio. Vuoren huipulta avautui mahtavat maisemat yli koko saaren aina Heraklion:in satamaan asti. Vuorten rinteillä kaarteli lukuisia hanhikorppikotkia ja aivan lopuksi lensi ylitseniu vielä hyvin matalalta upeasti partakorppikotka !  Vuoren huipulle kuului lisäksi vuoripyyn ääniä ja alppinaakat lentelivät ympärillä.

Partakorppikotka

Skinakas

Vuorilta paluun jälkeen liityin muiden seuraan ja kävimme (vihdoin) uimassa meressäkin. Kuuman päivän päätteeksi valmistimme vielä hyvän illallisen asunnolla.

Sunnuntai 27.6.

Kauniin sään saattelemina ajoimme takaisin Souda:n lentokentälle, jonne palautimme auton ja siirryimme odottelemaan paluulentoa Suomeen.

This entry was posted in Matkat. Bookmark the permalink.

2 Responses to Panormos, Kreeta, 20.-27.6.2010

1. virpi says:

Hienoja kuvia!
    Nyt tekisi jo mieli takaisin jylhiin vuoristomaisemiin, eikä merinäköalassakaan ollut mitään vikaa.

2. Sohvi says:

Upeita kuvia Kreetalta!
    Meillä oli koulun historian aiheenakin juuri Kreeta ja Knossoksen palatsi. Palatsia ei silti ole ilmeisesti löydetty kokonaan. Puhuimme myös Minotaurus-hirviön tarusta koulussa. Haluaisin itsekin käydä joskus Kreetalla!