Skaftungissa Kristiinankaupungissa 3.-5.8.2009

Viimeisellä lomaviikolla tarjoitui mahdollisuus viettää muutama päivä Selkämeren rannikolla upeissa ja linturikkaissa maisemissa Kristiinankaupungin Skaftungin kylässä. Lähdin Espoosta maanantaina 3.8. aamulla ajamaan Porin kautta kohti länsirannikkoa. Porin kohdalla näkyi tien varrella useita mustavariksia.

Perillä olin puolen päivän jälkeen ja aluksi nautimme kahvit ennen ensimmäistä saariretkeä. Iltapäivän vietimme aurinkoisessa ja merituulen raikastamassa hienossa kesäsäässä Trutklobbarna -saarilla maisemia kuvaten. Vanhojen kahlaajien muutto oli jo pääsääntöisesti päättynyt ja kirkas sää aiheutti ilmeisesti vielä jäljellä olevienkin lintujen osalta muuton yläilmoissa, joten kovin suuria määriä lintuja ei paikalla ollut. Saarilla näimme kuitenkin mm. merikihuja, metsä- ja valkovikloja, liroja, kuoveja, punakuirin. Parin tunnin valokuvauksen ja lintujen tarkkailun jälkeen palasimme takaisin mantereelle saunomaan ja nauttimaan illallista.

Tiistaina nousimme ylös jo ennen klo 4 ja lähdimme aamiaisen jälkeen veneellä ensin Stårbodan -luodolle, jonne ehdimme sopivasti juuri auringon noustessa noin klo 5. Kiertelimme ja kuvasimme ulkosaariston luodon upeita maisemia ja merikihuja lähes pari tuntia. Lintuhavainnoista mielenkiintoisimpia olivat vaeltavat käpytikat, joita havaitsimme paikallisina luodolla 8 yksilöä. Surkeimman kohtalon koki kuitenkin merellä lentänyt hyvin uupunut tikka, joka joutui merilokin armottoman saalistuksen kohteeksi.

Seuraavaksi suuntasimme Domarkobbanin saarelle, jossa vietimme pari tuntia klo 6:50-9:00 koko saaren kiertäen. Maisemat olivat jälleen upeita ja kuvauksellisia. Yksittäisiä kahlaajia näkyi saaren rannoilla, mutta parin viikon takaisesti ylänkötyllistä ei näkynyt enää jälkeäkään. Ainoastaan saaren kulkureitit ja polut olivat kovasti käytetyn näköisiä ;-)

Domarilta ajoimme Bastuskatan -saarelle, jossa oli paikallisena tavallinen isolepinkäinen. Takaisin mantereelle saavuimme klo 10 aikoihin ja nautimme lyhyet päivänokoset ennen lintulahdille suuntaamista.

Aluksi kävimme tutustumassa Hamnfjärdenin uuteen lintulavaan ja varsin runsaaseen sorsamäärään, josta jatkoimme Härkmerifjärdenin kautta valtatien varrelle sijaitsevan Blomträsketin tornille kahville.

Kävimme vielä Närpiön Piolahdella, jossa laskimme noin 510 paikallista merihanhea. Paluumatkalla pysähdyimme vielä Kristiinankaupungissa ja kiersimme katsastamassa komean vanhan puukirkon ja muut nähtävyydet. Illalla pääsimme mantereella hämmästelemään ja kuvaamaan nuoren kärpän myyräjahtia ja ylpeää saaliin esittelyä.

Keskiviikkona 5.8. suuntasimme auringon nousun aikoihin taas Trutklobbarna -luodoille, jossa valokuvaamisen ohella seurasimme hyvin vilkkaana edelleen jatkuvaa käpytikkojen vaellusta. Laskimme 15 minuutin jaksolla (klo 6:05 - 6:20) 85 vaeltavaa tikkaa. Vajaan neljän tunnin saarella oleskelun jälkeen palasimme takaisin mantereelle, jossa odotti tavaroidne pakkaus ja paikkojen siistiminen ennen paluumatkaa takaisin Espooseen.

Valokuvia retkeltä löytyy kansiosta:

This entry was posted in Linturetket. Bookmark the permalink.