Syysretkellä Liettuassa 23.-29.9.2013

Maanantai 23.9.2013

Lähdimme illalla klo 16:30 Tallinkin lautalla kohti Tallinnaa. Laivalla nautittiin ateria. Satamaan saavuttua suunnattiin Haeskaan, jonne saavuttiin klo 20 ja majoituttiin Haeska Manor -hotelliin.

Tiistai 24.9.2013

Aamulla menimme klo 7 Haeskan lintutorniin pariksi tunniksi. Valkoposkihanhia oli pyöri alueella vähintään toistakymmentätuhatta yksilöä. Kurkia toista tuhatta. Vesilintujakin runsaasti. Parin tunnin katselun ja kuvaamisen jälkeen siirryimme hotelliin aamiaiselle.

Hieman ennen klo 10 aloitimme ajomatkan kohti Liettuaa. Pysähdyksiä suoritettiin Latvian rannikolla, Riikan lähistöllä lounaalla ja kahvilla Liettuan puolella. Neringan lautalla pääsimme klo 19:10 Kynnään puolelle. Kristeriltä saadun opastuksen jälkeen pääsimme perille Nidan majapaikkaan Inkaro Kaimakseen klo 20 jälkeen. Illalla käytiin vielä ostoksilla ja syömässä.

Keskiviikko 25.9.2013

Aamulla menimme klo 8 läheiselle “aurinkokellomäelle” hiekkadyynien huipulle Kristerin kanssa muuttoa seuraamaan. Maisemat olivat hienoja ja muutto ainakin suomalaisittain hyvin vilkasta. Pikkulintuja, erityisesti peippoja, muutti jatkuvasti, seassa mm. kangaskiuruja. Vähitellen alkoi myös hanhia (metsä- ja tundrahanhia), kyyhkyjä ja kurkia muuttaa mukavina parvina. Pedoista edustettuina olivat lähinnä varpushaukat.

Muutaman tunnin staijauksen ja parin sadekuuron jälkeen kävimme kahvilla ja aamiaisella kylässä, jonka jälkeen palasimme dyynien huipulle vielä pariksi tunniksi. Klo 14:30 jälkeen siirryimme Nidan rantaan, jossa Krister opasti meidät aroharmaalokin määrityksen saloihin. Päivän päätteeksi kiertelimme vielä kävellen kylän rantoja.

Illalla käytiin jälleen syömässä ja kaupassa.

Torstai 26.9.2013

Aamulla menimme Kynnään länsirannalle vajaaksi pariksi tunniksi aamumuuttoa ja merilintuja katsomaan. Sää oli vaihteleva, merelle ei ollut muuttoa juuri lainkaan, mutta rantaviivaa pitkin muutti jatkuvasi isohkoja peippoparvia.

Rannalta siirryimme vielä noin tunniksi dyynien huipulle muuttoa katsomaan. Kovat sateet saivat meidät kuitenkin siirtymään alas kylälle majoituspaikkaa siivoamaan ja tavaroita pakkaamaan. Klo 12 lähdimme ajamaan kohti Juodkrantea.

Juodkrantessa kiersimme Kristerin kanssa läheisin puupuiston ja rannan pihapiirejä sekä ruovikon reunaa. Havaintoja kertyi todella mukavasti mm.: tammitikka (ensin vain ääni ja myöhemmin vielä atrapin avulla nähty), pähkinänakkeli, nokkavarpunen sekä hienosti kuultu ja nähty tulipäähippiäinen ja lopuksi vielä luhtakana.

Kävelyn jälkeen nautimme Kristerin vaimon herkullisesta tattipiirakasta ja punaviinitarjoilusta ennen piipahdusta läheiseen merimetsometsään.

Kynnäältä poistuimme klo 16 jälkeen lautalla ja ajoimme suoraan seuraavaan majoituspaikkaan Kintain kala-altaille, jossa nautittiin illallinen.

Perjantai 27.9.2013

Aamulla vierailimme Ventes Ragas:in lintuasemalla, jossa seurasimme hetken valtavilla “fälloilla” tapahtuvaa rengastusta. Lyhyen kiertelyn jälkeen palasimme hotellille aamiaiselle.

Aamiaisen jälkeen kiertelimme lähialueiden kohteita, mutta kova tuuli ja jatkuvat sadekuurot estivät lintujen liikkumisen. Päiväkahvit nautimme Siluten kaupungissa, jonka jälkeen kävimme Rusne:n saarella, jonka rantaniityillä kuvasimme merihanhia ja jalohaikaroita. Illallisen nautimme erinomaisessa Sturmus kalaravintolassa.

Lauantai 28.9.2013

Aamulla suuntasimme Kintain altaiden kautta jälleen Ventes Ragaksen lintuasemalle, jossa katselimme jälleen tehokasta tiaisten rengastusta eilistä tyynemmässä säässä. Paluumatkalla hotelliin aamiaiselle pysähdyimme vielä paikallisen luontopolun alussa, jossa näimme lyhyellä kävelyllä hirven. Ennen aamiaselle menoa pysähdyimme vielä isojen kala-altaiden vieressä merikotkia kuvaamaan.

Aamiaisen jälkeen lähdimme klo 11 maissa ensin Kroku Lankan lintutornille, josta jatkoimme edelleen Siluten kaupunkiin eväitä ostamaan. Silutesta ajoimme suoraan Rusnen saarelle lintutornille kahdeksi ja puoleksi tunniksi. Hienolta paikalta kertyikin mukavasti havaintoja, mm.: 2 luhtakanaa, pussitiainen, valkoposkihanhi ja yli 500 muuttavaa kurkea.

Paluumatkalla kiersimme vielä Sausgalviain peltoja, jossa runsaasti kottaraisia. Kintaissa kävelimme aamulla löytämämme luontopolun päästä päähän (n. 2km) todella hienossa ja vaihtelevassa metsässä. Polun vieressä oli runsaasti villisikojen kaivantoja. Tammitikkoja havaittiin myös.

Ennen hotellille menoa kiertelimme vielä kala-altaita ilta-auringossa ja nähtiin vihdoin muutamia sirrejäkin (suo- ja lapinsirri). Illallinen nautittiin hotellin ravintolassa.

Sunnuntai 29.9.2013

Hotellin aulassa nautitun aamiaisen jälkeen aloitimme paluumatkan kohti Tallinnaa klo 7:40. Ajoimme ilman mainittavia pysähdyksiä Latvian puolelle, jossa pidettiin kahvitauko kovassa sateessa. Kunnollinen pysähdys tehtiin vasta rannalla vähän ennen Viron rajaa ja nähtiinkin mm. lapasotkia ja härkälintuja.

Viron puolella käytiin kahvilla Kablin lintuaseman vieressä sekä vierailtiin asemalla ja sen lähirannoilla. Rannoilla lepäili satoja pikkujoutsenia ja runsaasti vesilintuja. Kahlaajia mm. pari punakuiria. Rantapuissa liikkuin viitatiaisia. Matkalla Pärnuun kävimme vielä Häädemesten rannalla, jossa myös n. 300 pikkujoutsenta.

Lopuksi ajoimme Pärnuun illalliselle ja sieltä sitten edelleen myöhäisillan lautalle (klo 22:30) Tallinnaan. Kotona oltiinkin vsta klo 2 jälkeen …

Lokkiretkellä Ämmässuolla 14.9.2013

Lauantaina 14.9. osallistuin jo toisen kerran peräkkäin Tringan järjestämälle lokkiretkelle Ämmässuon kaatopaikalle.

Varsinainen lähtö oli klo 7:00 Helsingistä, mutta liityin mukaan parin muun retkeläisen kanssa Ämmässuon portin lähellä, josta jatkoimme bussilla kaatopaikka-alueelle.

Lyhyen yleiskierroksen jälkeen pysähdyimme puoleksi tunniksi kaatopaikan huipulle pikkulintujen aamumuuttoa tarkkailemaan. Heti ulos astuttuamme kuulimme ja näimme useita lapinkirvisiä. Pian havaintopaikkamme ylitti myös muuttava lapinsirkku.

Huipulta siirryimme ns. kaadolle, jossa ruokailikin jo suuri määrä erityisesti nuoria lokkeja. Oli mielenkiintoista ja opettavaista havainnoida eri ikäisten harmaalokkien pukujen vaihteluita. Joukossa oli myös yksittäisiä selkä- ja merilokkeja.

Aikamme kaadolla tarkkailtuamme kiertelimme jälleen alueella bussille ja havaitsimme mm. metsäviklon saostusaltailla sekä joukon nuoria naurulokkeja. Kierroksen jälkeen palasimme jälleen kaadolle. Tälläkään kertaa emme löytäneet harvinaisuuksia.

Ennen alueelta  poistumista ajoimme vielä kaatopaikan huipun kautta, missä lepäilikin suuri määrä nuoria ja vanhoja lokkia. Huomiomme kiinnittyi erääseen 1 kv lokkiin, jossa oli mielestämme aroharmaalokkimaisia piirteitä. Sain otettua kuviakin linnusta, mutta asiantuntijoiden mukaan kyseessä oli kuitenkin nuori harmaalokki. Kuvia linnusta voi katsella täältä.

Kaatopaikalta poistuttuamme kävimme vielä viereisellä Kulmakorven täyttömäelle, josta havaitsimme alueen komppauksen aikana mm. niittykirvisiä, kiuruja ja tiklejä sekä sinirinnan.

Lissabon ja Azorit 2.-10.8.2013

Lissabon

Azorit

Italia 4.-11.4.2011

Maanantai 4.4.2011

Lensimme aamulla klo 8 lähtevällä koneella Milanoon, jonne saavuimme lähes aikataulussa klo 10 jälkeen. Kentältä saimme Auto Europa vuokraamosta käyttöömme siistin ja melko uuden Peugeot 308 SW -auton.

Kentältä ajoimme suoraan noin 40 km päässä sijaitsevan Varese-järven rannalla olevaan hotelliimme. Majoittumisen jälkeen nautimme hyvän lounaan hotellin ravintolan terassilla lämpimässä kevätsäässä.

Iltapäivällä suuntasimme järven toisella puolella sijaitsevaan Brabbia:n kosteikkoon läheisen Inarzo:n kylän kautta. Luonnonsuojelualueen opastuskeskuksesta saimme kartan alueella ja ennakkotietoja, joiden mukaan lintuja olisi tänä keväänä jostain syystä vain vähän paikalla.

Kosteikossa kävimme kolmessa katselupiilossa ja kävelimme alueen niityillä. Varsinkaan vesilintuja ei kovin paljon näkynyt. Kolme ruskosotkaa olivat mielenkiintoisimmat havainnot.

Kosteikolta jatkoimme autolla edelleen koko Varese järven ympäri maisemia katsellen. Välillä lumipeitteiset vuoret näkyivät hienosti taustalla.

Illallisen nautimme hotellin ravintolassa.

Tiistai 5.4.2011

Hotellilla nautitun aamiaisen jälkeen lähdimme klo 8:30 ajamaan kohti Novaraa, jonne saavuimme klo 10 ja jätimme matkatavarat hotelliin.

Novarasta ajoimme Oldenicoon, jossa lähdimme kävelemään Lame del Sesia luonnosuojelualueelle joen rantapenkereelle. Oppainen mukaan joen toisella rannalla olisi pitänyt olla noin 250 metrin kävelymatkan päässä haikarakolonna, jossa pesii myös pyhäiibiksiä.

Kävelmatkaa kertyi käytännössä reilusti toista kilometriä kunnes löysimme lähinnä merimetsojen kolonnian joen toiselta rannalta. Paikalla oli myös varsin uusi tähystyspiilo, joten kolonnian paikka oli ilmeisesti siirtynyt.

Aikamme merimetsoa katseltuamme päätimme jo lähteä pois, kun huomasimme taivaalla 12 vaalen linnun parvi. Parvi osoittautui pyhäiibis-parveksi, joka kaarteli komeasti päidemme yläpuolella.

Iibisten kuvauksen jälkeen palasimme autolla ja ajoimme lähelle Vercelli:n kaupunkia syömään lounasta.

Lounaan jälkeen jatkoimme Vercelli:n lounaispuolella oleville riisipelloille kahlaajia etsimään. Lopulta löysimme Bianzé-kylän lähistöltä peltoja, jonne oli jo laskettu vettä. Paikalla olikin runsaasti kahlaajia: pitkäjalkoja, valkovikloja, liroja ja suokukkoja.

Aikamme riisipelloilla harhailtuamme palasimme hotellille Novaraan ja kävimme vielä illalla kaupungilla syömässä.

Keskiviikko 6.4.2011

Lähdimme aamulla klo 8:30 ajamaan kohti Välimerta, jonne saavuimme klo 10 aikaan. Ajoimme Genovasta 20 km länteen sijaitsevan Anerzano:n yläpuolella sijaitsevalle kukkulalle mahdollista petomuuttoa katselemaan.

Paikalta aukesikin upea näköala yli koko Genovanlahden. Vajaassa tunnissa näimme kuitenkin ainoastaan muutaman muuttavan hiirihaukan sekä joitain pääskysiä.

Jatkoimmekin matkaa kohti lopppumatkan kohdettamme Lerici:ä, jonne saavuimme klo 13. Majoituimme kylä yläpuolella sijaitsevaan Grand Europa -hotelliin, josta auvautuu hienot näköalat yli Lericin kylän ja merenlahden.

Lounaalle kävelimme hotellilta alas rantaan melko jyrkkiä portaita. Ylämäki takaisien hotellille tuntuikin sitten paljon raskaammalta syönnin jälkeen.

Iltapäivällä ajoimme noin 30 km päässä sijaitsevaan Portveneren kauniiseen kylään lahden toiselle puolelle.

Illalla laskeuduimme jälleen alas Lericin kylään illalliselle ja kipusimme maukkaan kala- ja äyriäisaterian voimalla takaisin ylös hotellille.

Torstai 7.4.2011

Lähdimme aamulla klo 9:30 laivalla Lericin satamasta kohti Qinque Terren kaupunkeja. Matkustimme aina viimeiseen viidestä kylästä, Montesrosso:on, asti, jossa jäimme laivasta pois.

Kävelimme tunnin ajan Montorossossa ja kylä ympäristössä, minkä jälkeen matkasimme laivalla yhden kyän verran takaisinpäin ja jäimme pois laivasti Vernazza:n kylässä. Aivan rannalla oli viehättävä ravintola vanhassa linnoituksessa, josta aukesi hieno näköala yli sataman. Nautimme maittavan lounaan merta ihaillen.

Lounaan jälkeen kiertelimme vielä Vernazza:ssa ennen paluuta laivalla takaisin Portovenere:een. Odottelimme siellä Lericin laivaa runsaan tunnin kahvilassa istuen ja kaupungin linnoitukselle kiiveten.

Illalla kävimme pizzalla alhaalla Lericissä.

Perjantai 8.4.2011

Ajoimme aamulla noin 70 km päässä sijaitsevaan Pisaan. Opasteiden puutteellisuudesta huolimatta löysimme pienen etsimisen jälkeen päänähtävyydet ja niiden läheisyydessä sijaitsevan parkkipaikan.

Tutustuimme aluksi kaltevaan torniin, katedraaliin ja muihin alueella sijaitseviin hienoihin valkealla marmorilla päällystettyihin rakennuksiin.

Aikamme kierreltyämme kävelimme kaupungin keskustaan lounaalle. Lounaan jälkeen kävelimme ostoksille kaupungin pääkadulle.

Lopuksi kävelimme vielä toistamiseen kaltevan tornin ja muiden päänähtävyyksien kautta takaisin autullo.

Paluumatkalla pysähdyimme Massaciuccoli-järvelle, jonne oli rakennettu ruovikossa kierteleviä puisia kävelyreittejä. Paikka oli varsin hieno, mutta jostain syystä lintuja ei juurikaan näkynyt.

Illalla kävimme jälleen syömässä alhaalla Lericissä.

Lauantai 9.4.2011

Aamiaisen jälkeen lähdimme ajamaan rannikon takana kohoaville Alpi Apuane -vuorille. Matkaa kertyi kohteeseen Vagli Sotto:n kylään noin 100 km, mutta kiemuraisten teiden ja muutaman pysähdyksen myötä aikaa kului lähes kolme tuntia.

Vagli Sotto:n kylä sijaitsee mäellä padotun tekojärven rannalla aivan korkeimpien (n. 2000 m) vuorenhuippujen juurella. Etäisyys rannikosta aiheutti ilmeisesti sen, että vuoriston laaksoissa lämpötila kohosi yli 25 asteeseen.

Aikamma maisemia ihastateltuamme aloitimme paluumatkan, jonka aikana söimme lounaan matkan varren pikkukylässä.

Takaisin Lericissä olimme klo 16 aikaan. Kävin vielä lyhyellä kävelyllä hotellin lähistöllä ja löysin laulun perusteella tulipäähippiäisen.